Koffieservice - Reisverslag uit Cape Verde Islands, Kaap Verdië van Harm Watzema - WaarBenJij.nu Koffieservice - Reisverslag uit Cape Verde Islands, Kaap Verdië van Harm Watzema - WaarBenJij.nu

Koffieservice

Door: Harm

Blijf op de hoogte en volg Harm

15 November 2016 | Kaap Verdië, Cape Verde Islands


Dinsdag.
Wat een heerlijke dag!
Het ontbijt zou matig zijn , maar was prima! Het is maar wat je verwacht. Je hoeft geen toeters en bellen.
Het hotel is basic, veel wat het hoort te doen is kapot. Het bed heeft een aardige kuil ter hoogte van mijn achterwerk en is hard. Blij met mijn selfinflating matje en donzen slaapzak die ik altijd meezeul.
Vandaag stond een wandeling door de vallei van Paul op het programma.
De route ernaar toe, een ritje van een uurtje, was prachtig. Een basaltkeien weg slingerend langs de rotsen hoog boven de zee.
Wat hier opvalt zijn de prachtige wegen van basaltkeien, Door de bergen hier naar toe of langs de kust. Ook de terrassen waarop gewassen worden verbouwd zien de muren er prachtig gestapeld uit.
Zo'n vallei lijkt op een kloof komend uit de bergen, dus hoge wanden om je heen en de weg stijgt door een groene omgeving. Waar mogelijk zijn terrassen met mais, suikerriet, koffie, en ik weet niet wat.
Traditionele huisjes.
Het was soms een flinke klim en dan weer een afdaling. Smalle paadjes, soms door het suikerriet heen.

Trouwens goede deal gemaakt. Een oud mannetje wilde graag een sigaret van mij. Prima. Komt hij 5 minuten later aanzetten met een groene sinaasappel, en sneed hem in 4 parten. Hij was heerlijk!

Op een bepaald moment zouden we koffie krijgen. Je verwacht een huisjes met bankje's o.i.d.
Maar..., we stopten op een plekje onder de bomen met wat meer ruimte en daar kwam een jonge vrouw aan met twee emmers en een rugzak. Dat bleek de koffieservice te zijn! En die was heerlijk. Waarschijnlijk zelf gebrand koffie etc.

Om 13.45 waren we bij de lunchplek, een mooie binnenplaats van een huis. Er stond al groque, en wat nog ander sterks en,........ flessen rode wijn klaar. Aangezien we na de lunch alleen nog hoefden te dalen twijfelde ik geen moment. En deze rode wijn was lekker vol!
Daarna volgde de rest. Gestoomde kabeljauw, varkensvlees, cassave, cachupa, gebakte banaan.
Heerlijk, daarna volgde nog een fruitsalade wat wij kennen uit blik van Delmonte, maar dit was vers.
Koffie na, en dan ook een echt lekkere sterke koffie.
Daarna was het nog 20 minuten dalen naar de bus om de route langs de zee terug te nemen.

Ik vergat gisteren te vertellen dat ik ooit eens met vakantie ging met Alie en Peter naar Vlieland.
Alie en ik gingen alvast vooruit. Hond Porthos (een grote Golden Retriever) ging mee maar was bejaard en had een honden rolstoel. We hebben hem in Harlingen met rolstoel uit de auto getild, ermee naar de veerboot van Vlieland gereden en toen, nu komt het, met de traplift met de rolstoel met Porthos erin naar het benedendek. Gisteren zag ik die traplift van de Oost-Vlieland weer en moest hier gelijk aan denken.

Op de Kaapverdische eilanden lijkt veel armoede te zijn. Huizen lijken krotten, maar er wordt ook veel nieuwbouw gepleegd. Vaak is de onderste etage klaar en wordt er gewoond, en wacht de boven etage tot er weer geld is. Het betonijzer steekt boven het huis uit, Als het huis af is kan het worden geverfd en dat zijn dat hele mooie kleuren die ze gebruiken, papagaaien kleuren? Of Mondriaan ? In ieder geval opvallend. En mooie tegenstellingen. Deze huizen vallen heel erg op in het landschap. Dan heb ik maar een saai huis met mijn wit met felgele kozijnen en baksteen.

Morgen heb ik een rust dag, de rest gaat lopen. Des middags om 17.00 uur zitten we weer op de boot naar San Vicente naar hotel met zwembad..........

Het is weliswaar vrij bewolkt maar overdag best te doen, niet overmatig zweten of zo.
Nu het donker is lekker in t shirtje buiten, zeer aangenaam.
We zitten hier in een kustplaatsje, achter me ruist de zee, zo meteen hier eten. Niks mis mee.

Ciao, Harm

  • 16 November 2016 - 07:53

    Aline:

    Hoi Harm,

    Daar ben ik al weer. Iedere morgen jouw verhaal als eerste.
    Dit was weer een prachtdag. En wat lekker dat je je eigen plan kunt trekken, door zo af en toe een rustdag te nemen.
    De koffieservice, zeer opmerkelijk.
    Wat eten betreft kom je ook aardig aan je trekken. Veel vis en vers fruit.
    Dat laatste zou ik heerlijk vinden. Alhoewel ik verse vis ook niet versmaad.
    Geniet en we kijken uit naar je volgende verslag.
    Groet Aline

  • 16 November 2016 - 10:11

    Mem:

    Hoi Harm. Ja aline is mij steeds te vlug af,maar ik heb zo,n idee dat die ontbijt op bed krijgt. Pluim voor Han! Wat een afwisseling in deze vacantie,veel wandelingen ook. Op zich mooi,maar als je een dagje ouder wordt is even uitrusten ook welkom! Sorry!.?!?. Hier alles prima, ben weer thuis, als het niet meer regent ga ik naar Pieter en kenzo. Zal verslag brengen van jou reis. Groetjes. Mem

  • 16 November 2016 - 16:24

    Rmem :

    Vanmiddag bij Pieter en kenzo geweest, alle twee blij. Morgen komen ze egaliseren,zaterdag straten. Doei. Mem

  • 17 November 2016 - 00:17

    Alie:

    Hallo Harm,

    Koffie, activiteit, sigaret, sinaasappel, lunch, wijn, activiteit, diner, activiteit! Klinkt relaxt!
    Met de comfortabele spullen van thuis: matje en slaapzak,en de rolkoffer van Hildegard, is deze vakantie een makkie. Goed van je dat je ook kiest voor je eigen plan en niet alle aangeboden activiteiten volgt!
    Bijzonder om te horen dat 'de Oost-Vlieland' nu blijkbaar ingezet is tussen de Kaapverdische eilanden. Ook ik heb hier warme herinneringen aan. En ik waardeer ook nog steeds rederij Doeksen: die geen onderscheid maakte tussen mensen en dieren bij het gebruik van de rolstoellift.
    Misschien kan Kenzo de volgende keer best mee, op wereldreis!

    De (kleur van de) huizen doen me ook denken aan Cuba of de Nederlandse Antillen, hoewel ik daar niet zelf geweest ben. Misschien een idee voor een volgende vakantie?

    groetjes
    Alie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kaap Verdië, Cape Verde Islands

Harm

Na een prachtige lange zomer hier in Friesland, veel zeilplezier, en best wel veel en hard gewerkt te hebben ga ik nu eens een paar weken vertoeven op de kleine Sunda eilanden. Voor de juiste route beschrijven Google op Sawadee kleine Sunda eilanden, rondreis. Ik hoop over die eilanden te reizen veel te zien, maar ook lekker te eten, drinken, relaxen, zwemmen, snorkelen en vooral veel plezier te hebben. Ik hoop jullie regelmatig van nieuwe info te voorzien, maar als het stil blijft is er dus geen wifi. Nou heb ik helaas mijn wifi Hillegard ook niet bij me, maar ze zal me wel nauwlettend volgen, wetend welke neuroses bij me passen in landen met wat minder hygiene. We zullen het zien. Schroom niet te reageren, liefs, Harm

Actief sinds 16 Sept. 2014
Verslag gelezen: 453
Totaal aantal bezoekers 28504

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2017 - 06 November 2017

Even wat natuur en cultuur happen

06 November 2016 - 19 November 2016

Eilandhoppen in Atlantische oceaan

17 Oktober 2015 - 08 November 2015

Uitstapje naar Vietnam

29 September 2014 - 24 Oktober 2014

Even relaxen

Landen bezocht: