Teenslippers - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Harm Watzema - WaarBenJij.nu Teenslippers - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Harm Watzema - WaarBenJij.nu

Teenslippers

Door: Harm

Blijf op de hoogte en volg Harm

26 Oktober 2015 | Vietnam, Hoi An

Zo vervolgen wij onze reis en zijn inmiddels in Hoi An aangekomen.

Wat mijn verwachting al een beetje was van het weer in Vietnam komt wel wat uit. Warm en grotendeels bewolkt.
Het is een heel andere reis dan vorig jaar (kleine Sunda eilanden, Indonesië) Minder mooi landschap. Ik vind het vooral rommelig langs de weg. De Vietnamezen vind ik wel een heel aardig en authentiek volk. Het land heeft in korte tijd een zeer grote sprong vooruit gemaakt.

Vanmiddag waren we in My Lai. Een dorp waar in 1968 de Amerikanen 504 onschuldige kinderen en volwassenen op brute wijze hebben vermoord (denkend dat de Vietcong daar ondergedoken zou zitten), en het dorp in brand gestoken. We hebben in het museum een indrukwekkende reportage uit 1992 van Fons van der Poel, van het toenmalige programma reporter gezien. Daarna het museum, monument, en resten van het dorp gezien.
Ik ben toen 10 jaar geweest, kan me er niets van herinneren.

We scharrelen zo rustig omhoog langs de kust, Nha Trang en Qui Nhon liggen al achter ons.
De hoofdweg langs de kust wordt helemaal aangepakt, verbreed. In Nederland doen we dan stukje bij beetje, nee, hier ligt alles over de kop. De bus slingert zich erdoor heen en neemt regelmatig hobbels.

De huizen zijn vrijwel allemaal heel smal en lang. Ze noemen het ook wel buishuizen. Het zou te maken hebben met de dure grond. Waarschijnlijk denken ze hier niet in het totaal aantal kubieke meter, maar in meters in de breedte. Zo smal, ik vraag me af of er nog wel ruimte is om langs een tafel met stoelen te komen.

Vrouwen dragen veelal kousen met ingebreide grote teen om teenslippers te kunnen dragen.
We zagen een bruid, in weelderige strapless blauwe jurk, met teen slippers aan. Het schijnt dat er wel iemand in de buurt moet zijn geweest met de schoenen, voor officiële momenten.

Ik ben helemaal verliefd geworden op bonsai boompjes. Overal in Vietnam kom je ze tegen. Prachtig!

Het moderne van Vietnam is dat op veel plekken (restaurants, hotels etc) vrij internet/wifi is. We hebben nog nergens hoeven te betalen, wat in andere landen vaak wel zo is.

In Nha Trang hadden we de mogelijkheid een modderbad te nemen. Tja, wat moet je je daar bij voorstellen, tussen de varkens in? Iedereen van de groep wilde het wel ondergaan.
Het bleek een luxe wellness resort te zijn. Alles in de buitenlucht. Wij kregen drie hele grote badkuipen voor onze groep van 20 personen. Men liet het bad volstromen met warm modderwater. Daar mochten we 20 minuten in verpozen. Heerlijk gevoel! Daarna waren allerlei fonteinen en douches van koud en warm mineraal water, watervallen om onder te staan, en zwembaden van verschillende temperatuur. Een weldaad. Alles zeer proper.

In Qui Nhon zijn we met z'n allen de zee in geweest. 5 jaar geleden zijn er nogal wat haai aanvallen geweest. Gelukkig heeft men toen een heel groot net door de baai gespannen. Harm kon dus relaxt even in zee dobberen.

Nu zitten we dan in Hoi An. Niet door de oorlogen aangetast en authentiek. Het heeft een hoog backpackers gehalte hier. Heeel veel winkeltjes, Hillegard, je zou tijd en geld tekort komen.
Ik heb me een nieuw overhemd laten aanmeten.

Morgen op de fiets. Gelukkig rijden ze hier rechts .....

  • 26 Oktober 2015 - 18:32

    Aline:

    Hoi Harm,

    Daar ben ik al weer.
    Leuk om weer van je belevenissen te lezen.
    Je hebt nog bijna twee weken te gaan, dus zal er nog wel wat spectaculairs komen.
    Weer een zijden overhemd?
    Of een lawaaihemd?
    Waarom al die teenslippers? Lokale dracht? Of hebben ze weinig schoenen?
    We kijken al weer uit naar je volgende verslag.
    Hier prachtig herfstweer.
    A plus Aline

  • 26 Oktober 2015 - 22:21

    Hillegard:

    Sokken voor in mijn teenslippercrocs, die mis ik nog, gemiste kans! Klinkt allemaal wel relaxed even in de modder ploeteren, onder de waterval, dobberen in zee, hier zitten we met verwarming aan, wel hele mooie herfstkleuren. Is het landschap echt zo anders dan India/ Indonesië ? Had ik niet zo gedacht. Bonsaiboompjes vragen veel onderhoud dus mooi in Vietnam laten die dingen meende trouwens dat die een Chinese achtergrond hadden. Geld te kort is chronisch

  • 27 Oktober 2015 - 10:53

    Mem:

    Ja Harm die modderbaden waren voor jou toch niet helemaal vreemd. Als jongetje van een jaar of 10 was een moddersloot voor jou ook niets vreemds, maar om dat er weer af te krijgen verscheen je in moeders schone douche. Kan me vaag herinneren dat ik daar niet blij mee was Moole tijd!, Pieter is aan het leegmaken van zijn huis, deze week begint de verbouwing. Geniet! Mem en lykele

  • 29 Oktober 2015 - 17:43

    Carla:

    Hoi Harm,
    Ik heb je ontzettend leuk geschreven reisverslagen gelezen.Volgens mij is het daar genieten .Wens je verder een goede reis toe en kijk al weer uit naar jouw volgende belevenis. Groeten ook van Dick

  • 03 November 2015 - 09:58

    Kees En Piet:

    Ha Harm,

    Klinkt als een lekkere reis met veel herkenbare zaken...! "Passseporttte" horen we de Vietnamese dames in gedachten roepen bij de hotels. Veelal de eerste begroeting. Zonder ze af te geven kwamen we nergens binnen. Zelfde ervaring?
    Ga vooral door met mateloos genieten want waarom niet?! Wij trappen verder wat goed gaat.
    Tot later hoor. Groeten, P&K

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harm

Na een prachtige lange zomer hier in Friesland, veel zeilplezier, en best wel veel en hard gewerkt te hebben ga ik nu eens een paar weken vertoeven op de kleine Sunda eilanden. Voor de juiste route beschrijven Google op Sawadee kleine Sunda eilanden, rondreis. Ik hoop over die eilanden te reizen veel te zien, maar ook lekker te eten, drinken, relaxen, zwemmen, snorkelen en vooral veel plezier te hebben. Ik hoop jullie regelmatig van nieuwe info te voorzien, maar als het stil blijft is er dus geen wifi. Nou heb ik helaas mijn wifi Hillegard ook niet bij me, maar ze zal me wel nauwlettend volgen, wetend welke neuroses bij me passen in landen met wat minder hygiene. We zullen het zien. Schroom niet te reageren, liefs, Harm

Actief sinds 16 Sept. 2014
Verslag gelezen: 775
Totaal aantal bezoekers 28513

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2017 - 06 November 2017

Even wat natuur en cultuur happen

06 November 2016 - 19 November 2016

Eilandhoppen in Atlantische oceaan

17 Oktober 2015 - 08 November 2015

Uitstapje naar Vietnam

29 September 2014 - 24 Oktober 2014

Even relaxen

Landen bezocht: