Lombok - Reisverslag uit Tetebatu, Indonesië van Harm Watzema - WaarBenJij.nu Lombok - Reisverslag uit Tetebatu, Indonesië van Harm Watzema - WaarBenJij.nu

Lombok

Door: Harm

Blijf op de hoogte en volg Harm

18 Oktober 2014 | Indonesië, Tetebatu

Hoe meer we richting Bali/Java gaan hoe beter het hier economisch lijkt te gaan. (Dat was ons door de Indonesische reisbegeleider aan het begin al verteld) Meer bakstenen huizen, misschien ook wel omdat hier klei is om bakstenen te maken. Dat proces van het bakstenen maken hebben we vanmorgen ook gezien.

Vrijdag zijn we met de veerboot in twee uur tijd overgestoken met de veerboot van Sumbawa naar Lombok. (Net als ga je met de veerboot naar Vlieland in hoogzomer)
Weer een andere natuur, cultuur (meer moslim)
Vijf keer per dag galmt de stem van de Imam, waar je ook bent vanuit een moskee. Ik heb het vandaag eens nagevraagd, de Koran is alleen in het Arabisch. En dat spreekt men hier niet. Misschien is het net als de katholieken voor het 2e Vaticaans concilie toen de mis in Nederland nog in het latijn was. Men zong in het latijn etc, en men wist een beetje waar het over ging.

Vrijdag en zaterdag met behulp van een gids over en door Sawa velden gelopen, jonge rijst, 1e keus rijst, 2e keus rijst, veel specerijen die wij bij de AH kopen, akkers die gemaaid en gedorst zijn, akkers die omgeploegd worden. Het irrigatie systeem over de terrassen zal een eeuwenoud systeem zijn, maar steeds wordt er weer gewerkt aan de dijkjes en terassen. Men is hier bijna aan het eind van de droge periode, maar overal stroomt het water nog door de irrigatie kanalen.

Waar we nu zitten in Tetebatu, het hotel, de hotelhuisjes, het lijkt allemaal wat verlopen.
Vrijdag hier gegeten, was prima hoor, maar vanavond hebben we met z'n allen voor de buurman gekozen, die heeft geen hotel faciliteiten. Dan heeft hij ook eens inkomsten. Nou, het eten was uitstekend en de ambiance ook. Als dan ook nog het toilet zoooo netjes is, dan geniet je. En, eens geen tl buis licht maar lampenkappen .

Vandaag in een lokaal dorpje het weven van shawls gezien dat ze hier beoefenen. Primitieve weefgetouwtjes, monnikenwerk, door vrouwen. Jong en ook heel oud. Daarnaast een dorp bezocht waar ze aardewerk maken.
Alletwee ambachten in een coöperatie verband.
Veel mannen uit die dorpen schijnen het grootste gedeelte van het jaar in Maleisië in palmboom plantages te werken, de vrouw met kinderen thuis. Veeeel kinderen gezien, dus de mannen zijn ook wel eens thuis.

Morgen reizen we door naar het eilandje Gili Meno om daar drie nachten en twee volle dagen te verblijven. Het zou paradijselijk moeten zijn, dus we zijn benieuwd. Ik verwacht daaro wel Wifi, dus er komt meer verhaal wat ons daar bezig houdt....

De krekels tsjilpen weer op de achtergrond. Ik zit hier met mijn biertje nog eens te overdenken wat we zien en meemaken en dat is ook wel genieten. Aangenaam warm temperatuurtje.
Steeds weer gaat eenieder vroeg (22.00 uur) naar bed om ook weer vroeg en fit wakker te zijn.

Ja, Hillegard, volgend jaar doen we het anders en weer als vanouds. Wennemar is heel flexibel hoor maar dat is wat anders dan mijn vakantie vrouw.
Ja, er zijn wel eens wat groepsgenoten die even wat minder fit zijn, maar geen drama's. Ikzelf heb nog nergens last van gehad, al was het alleen maar een beetje zonneallergie, wat jeukende bultjes.
Bij het toiletbezoek red ik me geheel volgens de traditie hier met het steelpannetje uit de mandie bak. Het enigste vervelende is dat je dan een natte bips hebt.

Hoi!
Harm

• 18 Oktober 2014 - 18:11

Mem:

Dag Harm,

Het lijkt wel zo maar is ook zo dat ik steeds de eerste ben die reageerd op jou mooie verhalen.
    Heb lykele net de laatste laten lezen, en volgens de oud leraar kan je wel een boek schrijven.
    Hier staat de zuurkoolstampot te garen met spekjes en worst ook niet verkeerd.
    Heerenveen voetbalt morgen tegen cambuur, dat gaat Heerenveen winnen natuurlijk.

De groeten van ons ,zweet nog maar even lekker door.
    Mem

• 18 Oktober 2014 - 21:09

Hillegard:

Goed om zo tussen de regels door te lezen dat je me wel een beetje mist, of lees ik dat alleen?
    Het valt niet mee om vakantieschoonmem voor te wezen met het reageren

• 18 Oktober 2014 - 21:17

Hillegard Weer :

ging vast iets verkeerd want de helft van mijn reactie ontbreekt,
    Ik had dus hoop om mem Watzema in het weekend voor te zijn, maar missie mislukt.
    Als het goed is zit je nu dus in het paradijs Gili Meno, goed werkende wc, lekker eten en koud bier, airco aan en donzenslaapzak over en viola paradijsvoor Watzema, geniet er nog maar van voor je het weet zit je met de verwarming aan en gure wind, dus nog even goed genieten van de laatste week

• 18 Oktober 2014 - 21:23

Aline:

Hoi Harm,
    We genieten mee met je.
    Volgens ons heb je een topreis, veel afwisseling, lekker eten, lekkere biertjes en een aangenaam reisgezelschap.
    Hier alles ok. Heerenveen begint weer wat te wennen. Weer de waan van alle dag.
    Han maandag rechts een "staaroperatie".
    Gelukkig hebben we dat allemaal redelijk snel kunnen regelen.
    Alhoewel , ik heb begin september al vanuit Frankrijk gebeld.
    Mooi weer in Nederland. In Charce trouwens ook.
    Hopen rond kerst weer te vertrekken.
    Hebben ook weer walnoten voor je.
    Au revoir en geniet deze laatste week.
    Han en Aline

• 18 Oktober 2014 - 22:08

Reny:

Hoi Harm,

Je hebt de warmste 18 oktober sinds jaren gemist. We hadden een barbeque feestje bij de fam Rosner in Almere. Mensen lopen in korte broek op straat. Maar de blaadjes vallen toch zachtjesaan van de bomen. En volgende week schijnt het echt menens te worden.
    Ik mis in je verhalen de aanwezigheid van Hillegard. Vooral de foto's van het zoeken naar leuke tassen en jasjes, ze had nu vast wel wat leuke sari's laten zien. En niet te vergeten de verslagen van tompouce zoektochten. Volgend jaar toch maar weer samen, is voor ons ook leuk.
    Fijne tijd daar nog, geniet er van.

Liefs van je andere zus.

• 19 Oktober 2014 - 18:53

Ellen:

He vakantieganger,
    Heb eindelijk al je verslagen zitten lezen.
    Man wat een geweldige vakantie en belevenissen! Ook je foto's zijn prachtig!
    Je mag nog een kleine week genieten van zon, zee, strand en alle andere leuke dingen.
    Nog heel veel plezier broeder!
    lieve groet Ellen

• 19 Oktober 2014 - 19:41

Alie:

Hallo Harm,
    Waarschijnlijk lees je dit als je al op Gili Meno zit. Ik ben waarschijnlijk de hekkensluiter. Wij zitten zelf in Dwingeloo op de camping. Nog even een weekendje weg vanwege het mooie weer.Het is hier 'avonds een oorverdovend lawaai, wanneer de ganzen hun slaapplek opzoeken. Ze hebben elkaar wel twee uur lang van alles te vertellen. En daar 'genieten' wij dus van mee. Dan lijk me het natuurlawaai bij jou heerlijk. Krekels, biertje en wat mijmeren. Ga jij ook zo vroeg naar bed? Dan kom je deze reis uitgerust thuis! Veel plezier nog,
    Groetjes Alie

(O ja Heerenveen-Cambuur was 2-2. Een prettige oplossing lijkt me. Benieuwd of dit nog gedoe heeft gegeven.)

• 19 Oktober 2014 - 19:46

Tini:

He Harm

Wat een fantastische reis en super ervaringen. Je kunt er ook boeiend over vertellen. Als je het zelf nog niet weet...maar.... het einde in inzicht jongen van deze mooie reis. Geniet er nog maar fijn van!!! Al deze ervaringen nemen ze je niet meer af!
    ps: fijn dat jij je zo redt met de toiletgang.........

Tot horens!
    HG Tini

• 20 Oktober 2014 - 07:51

Jenny:

Hoi Harm...mocht je nou nieuwsgierig zijn naar wat de Imam dagelijks ...niet vrijwillig ... over je heen stort, het is er in het Nederlands! Ga je ook nog een moskee in...maak daar dan vooral even een foto van..een unieke gebeurtenis Watzema in de moskee...haha... Hier wordt het nou echt herfst..brr...gisteren nog heerlijk gelopen en naar de Brenner tentoonstelling geweest. Bangkok melde dat je aan de lijn had gehangen..ga je nog even een bakje bij hem doen? GRT.Jenny