Verder het land in... - Reisverslag uit Pendolo, Indonesië van Harm Watzema - WaarBenJij.nu Verder het land in... - Reisverslag uit Pendolo, Indonesië van Harm Watzema - WaarBenJij.nu

Verder het land in...

Door: Harm

Blijf op de hoogte en volg Harm

22 Oktober 2017 | Indonesië, Pendolo

Zaterdag
Tijd om te vertrekken uit Rantapao, het zwembad water was in de drie dagen dat we weg waren van een blauwe naar een groene kleur veranderd. Ziet er dan wat minder aantrekkelijk uit..
Het werd een zeer lange reisdag, van 7.00 - 19.00 uur, inclusief de lekke band die de bus kreeg.
Het was ff afzien, niet iedereen kan alleen zitten in de bus, en Anthony had plaats genomen naast mij. Dan zijn de voor Indonesische maten gemaakte stoelplaatsen wel ergggg krap, ook met de knietjes. Tja, als je ergens wilt komen moet je er ook iets voorover hebben.
We zijn vrij lang door bergen en onbewoond gebied gereden, stijgen en dalen, er wordt veel onderhoud aan de wegen gepleegd, en er waren ook landslides, weg die voor gedeelte is weggespoeld.
Uiteindelijk kwamen we bij het guesthouse in Pendolo aan, ten zuiden van het Poso meer.
Aangezien het al donker was hebben geen idee waar je bent. Erg eenvoudig onderkomen met mandi bak naast het toilet, zachte bedden.
Na een eenvoudige maaltijd van erg aardig personeel zijn we vroeg gaan slapen in een warme kamer met zacht doorgezakt bed...
Zondag
En dan ziet de wereld er verrassend uit als het licht is. Een mooi groot meer dat wel 450 meter diep schijnt te zijn. bergen erom heen. Helder, redelijk lauw water. Aangezien we pas om 11.00 uur zouden vertrekken was dit wel een kadootje voor mij. Tussen eigen koffie pauzes (jaa, eigen dompelaartje en koffie) was het drie keer erg lekker poedelen in het meer. Anderen gaan dan niet zwemmen omdat ze dan een nat badpak hebben in het vervolg van de reis, tja,,dat kan kan ik dan niet volgen....
Een ritje van vier uur door de bergen deed ons uiteindelijk aan de noordkant van het meer belanden, Tentena. Onderweg in een tentstalletje geluncht. Zo eenvoudig, Hillegard zou me niet geloven dat ik hier zou eten, maar de simpele mihoen met gekookt ei was prima.
Nu genoeg tijd in Tentena, aan een rivier bij het meer, genoeg tijd om te relaxen.
Straks weer eten scoren, en hoop op paling wat ze hier hebben.
Ze schijnen hier alles te eten, ook hond, maar dat wil ik eigenlijk niet eens weten.
Morgen gaan we op weg naar de Bada vallei voor drie dagen. We reizen vanwege de slechte wegen met pickup- trucks, en mogen weer maar een klein rugzakje meenemen. Nou zijn wel wat gewend van de vorige ' wandeling ' nu hoeven we het echter niet meer op de rug mee te sjouwen.
Dus Watzema weet wel wat hij zeker meeneemt.
Hoi!, Harm
(Hie Kenzo in moaie jierdei? 14 jier!)

• 22 Oktober 2017 - 14:32

Aline:

Hoi Harm,

Al weer een pracht verhaal.Proberen ons het een en ander voor te stellen.
    Heerlijk zo'n helder meer voor je alleen. Dan maar een nat "badpak".
    Je dompelaar +koffie gaan zeker mee in je rugzak, slaapzak en je matrasje.
    Sigaretjes? Of is dat niet zo gewenst in de groep.
    Gefeliciteerd met Kenzo.
    Groet vanuit een nat Heerenveen
    Aline

• 22 Oktober 2017 - 15:19

Truus Tromp:

je moet er wel wat voor over hebben maar dan heb je ook wat
    Je hebt het nog steeds naar de zin
    Eten lijkt mij een van de moeilijkste zaken je wilt wel gezond blijven
    Maar je bent wel wat gewend onderhand
    Wat een zaligheid zal dat zijn even zwemmen in het meer lekker schoon
    Wens je sterkte en nog heel veel mooie dagen.
    Hier is het echt herfst
    Harm groetjes en dikke tut

• 22 Oktober 2017 - 15:53

Fmem:

Ja we zijn bij kenzo op verjaardag geweest, was blij met cadeautje.met Pieter thee gedronken met wat lekkers het is hier koud, de kachel lekker warm" mooi verhaal weer'genieten ook voor ons. Gr lykele en mem

• 22 Oktober 2017 - 21:38

Hillegard:

Gefeliciteerd met Kenzo!

Het leest weer als een boek, een beetje primitief is leuk maar dan hoeft dat niet gelijk in de vorm van een doorgezakt bed. Spannend het eten in een weg restaurantje met van die heerlijke vaatdoekjes die de hele dag door voor alles en nog wat worden gebruikt, ach er is vast ook geen wc bril dus dan valt het ook wel weer mee.

• 23 Oktober 2017 - 16:53

Fenny:

Hoi Harm,
    ik word na jou verhalen zo nieuwsgierig naar meer foto's. Die neem je vast. Leuk om je verhalen te lezen. Hier alles goed.
    Groet, Fenny

• 24 Oktober 2017 - 15:53

Yttje Hoekstra:

Harm wat een mooie verslagen, lekker genieten nog en oant sjen, groetnis Yttje

Verslag uit: Indonesië, Pendolo

Even wat natuur en cultuur happen

Harm gaat weer eens op reis.

03 November 2017

Bada vallei

22 Oktober 2017

Verder het land in...
Harm

Na een prachtige lange zomer hier in Friesland, veel zeilplezier, en best wel veel en hard gewerkt te hebben ga ik nu eens een paar weken vertoeven op de kleine Sunda eilanden. Voor de juiste route beschrijven Google op Sawadee kleine Sunda eilanden, rondreis. Ik hoop over die eilanden te reizen veel te zien, maar ook lekker te eten, drinken, relaxen, zwemmen, snorkelen en vooral veel plezier te hebben. Ik hoop jullie regelmatig van nieuwe info te voorzien, maar als het stil blijft is er dus geen wifi. Nou heb ik helaas mijn wifi Hillegard ook niet bij me, maar ze zal me wel nauwlettend volgen, wetend welke neuroses bij me passen in landen met wat minder hygiene. We zullen het zien. Schroom niet te reageren, liefs, Harm

Actief sinds 16 Sept. 2014