Toraja land - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Harm Watzema - WaarBenJij.nu Toraja land - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Harm Watzema - WaarBenJij.nu

Toraja land

Door: Harm

Blijf op de hoogte en volg Harm

20 Oktober 2017 | Indonesië, Rantepao

Vrijdag
We zijn weer in Rantapao na drie dagen wandelen door Toraja land! Nou is wandelen wel erg zacht uitgedrukt. Het was stijgen en dalen, van 820 tot 1550 meter, dwars door deze uitzonderlijke omgeving. Fijn dat ik het gedaan heb.
Over begroeide bergen, over sawa dijkjes, door Toraja dorpjes, prachtig.
De 1e overnachting in een bergdorpje was wel erg primitief, er was alleen koffie of thee, en de 2e overnachting was in een erg authentiek dorp. Ze hadden zelfs voor Bintang bier gezorgd, een kadootje als je aan de eind van de middag na een zware inspanning dat biertje nuttigt terwijl het dorpsleven om je heen voorbij komt. Spelende kinderen, ruziënde kippen, een varken dat schreeuwt, dorpsleven.
We sliepen bovenin een Toraja huis, in drie ruimtes.
Je wassen doe je door te mandiën. Met een steelpannetje water uit een mandi bak over jezelf heen gooien. Naast de mandi bak met water is de Franse WC. Dus gehurkt doen waarvoor je gekomen bent en dan met je rechter hand het steelpannetje over je achterste leeg gieten en met de linker hand je wassen. Nou, ik moet zeggen, dat kost wel wat oefening. Je hebt geen handen meer om je ergens aan vast te houden. Tenslotte spoel je het toilet schoon met het steelpannetje...
Er werd ook voor ons gekookt. 's Morgens een pannenkoekje met banaan erin, vers fruit zoals ananas, bannen en papaya.
's Avonds rijst met groentes, omelet, kip, tempé.
Gistermiddag hebben bij een straattentje noedel soep gehad. Ik kreeg het in net zo'n voederbak als Kenzo heeft, was ff dooreten...niet denken... (Hoe hebben ze dit afgewassen..)

Deze drie dagen waren een hele ervaring! Inspannend, genietend van de natuur, en ook cultuur.

De groep is zeer gemêleerd en daardoor prima. Er zijn twee dames die "de bek yn de skiterij " ha.
Met mijn kamergenoot kan ik het prima vinden.
Het weer is wat instabiel, maar dat komt omdat we tegen de moessontijd aan zitten. Overdag warm, 30 graden schat ik, zon en bewolking, maar in de middag ontwikkelen zich bijna dagelijks stevige regen en onweersbuien.
Bij de ' wandeling' hadden we geluk. Pas na aankomst in 1e dorp flinke stortregen. Gisteren en vandaag droog.
Het is overigens soms glibberen op natte sawa dijkjes, etc, Kortom, we waren vanmiddag bij 'thuiskomst' aardig vies, zowel kleren als lijf.
Morgenvroeg verder op weg, en het wordt weer een lange reisdag. Komende dagen is er denk ik geen WiFi, maar geen paniek, komt wel weer.

Dank voor jullie reacties, Groet! Harm

  • 20 Oktober 2017 - 14:42

    Perry:

    Wat gaaf allemaal Harm! Deze reis gaat bij ons ook op de bucketlist (stond hij al, maar stijgt met stip). Mooi om te horen dat je het goed naar de zin hebt!

  • 20 Oktober 2017 - 16:45

    Aline:

    Hoi Harm,

    Wat een mooie reis voor jou en wat een mooi verhaal weer.
    Kan me zo voorstellen dat toiletteren een waar acrobatische toer is.
    Ook daar moet je conditie voor hebben.
    Hier is het nu echt herfst.
    Wind en nattigheid.
    Geniet en we kijken uit naar het volgende verslag.
    Groet Aline

  • 20 Oktober 2017 - 19:34

    Mem:

    Dag Harm ben al 3 keer met een verhaal bezig valt steeds uit .hier alles prima zondag gaan we op verjaardag van kenzo . Wat lekkers gekocht ,,,nee geen drop Pieter zal de borrel wel klaar hebben staan , dat hoort er toch bij!, geniet Gr mem

  • 21 Oktober 2017 - 00:29

    Carla:

    Hoi Harm,
    Het is weer erg prettig om de reisverslagen van jou te lezen.Ik kan het gelijk visualiseren omdat je alles zo leuk beschrijft. De leukste zin vind ik "de bek yn de skiterij".Dat doet me aan een wintersport vakantie denken.Ik zou zeggen lekker blijven genieten en en fijne reis verder.Groet ook van Dick

  • 23 Oktober 2017 - 10:14

    Jenny:

    Jaa..fan die 'geemailleerde voerbakjes..haha..maar daar waren voor ingeent!!
    Het is weer smullen bij het lezen/zien van jouw reisverslag!! En Rita fynt it ek moai..haha..
    Harm..protte wille en genietsje!! Grt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Rantepao

Even wat natuur en cultuur happen

Harm gaat weer eens op reis.

Recente Reisverslagen:

03 November 2017

Aquarium

31 Oktober 2017

Vliegdagje

30 Oktober 2017

Paradijs

25 Oktober 2017

Bada vallei

22 Oktober 2017

Verder het land in...
Harm

Na een prachtige lange zomer hier in Friesland, veel zeilplezier, en best wel veel en hard gewerkt te hebben ga ik nu eens een paar weken vertoeven op de kleine Sunda eilanden. Voor de juiste route beschrijven Google op Sawadee kleine Sunda eilanden, rondreis. Ik hoop over die eilanden te reizen veel te zien, maar ook lekker te eten, drinken, relaxen, zwemmen, snorkelen en vooral veel plezier te hebben. Ik hoop jullie regelmatig van nieuwe info te voorzien, maar als het stil blijft is er dus geen wifi. Nou heb ik helaas mijn wifi Hillegard ook niet bij me, maar ze zal me wel nauwlettend volgen, wetend welke neuroses bij me passen in landen met wat minder hygiene. We zullen het zien. Schroom niet te reageren, liefs, Harm

Actief sinds 16 Sept. 2014
Verslag gelezen: 459
Totaal aantal bezoekers 28490

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2017 - 06 November 2017

Even wat natuur en cultuur happen

06 November 2016 - 19 November 2016

Eilandhoppen in Atlantische oceaan

17 Oktober 2015 - 08 November 2015

Uitstapje naar Vietnam

29 September 2014 - 24 Oktober 2014

Even relaxen

Landen bezocht: