Rondje eiland - Reisverslag uit Praia, Kaap Verdië van Harm Watzema - WaarBenJij.nu Rondje eiland - Reisverslag uit Praia, Kaap Verdië van Harm Watzema - WaarBenJij.nu

Rondje eiland

Door: Harm

Blijf op de hoogte en volg Harm

08 November 2016 | Kaap Verdië, Praia

Vandaag is alweer de laatste dag op het eiland Santiago. Dit zou ook de dag met de langste busrit worden. Van zuid naar noord en via de oostkust terug.
Met een busje gingen we om negen uur op pad. het is vandaag voor de verandering eens bewolkt, toch klokte de thermometer 29 graden.

De natuur veranderde langzaam, van rotsachtig naar meer groen. Een mooie rit, slingerend door het vruchtbare landschap ( ondanks de altijd te droge seizoenen) haarspeldbochten, klimmend en weer dalend. Er zijn veel kloven (rebeira's) die naar de zee leiden, dus daar moet je omheen. Veel suikerriet, mais, palmen, etc. Dorpjes, veel half afgebouwde huizen, ze wonen in het gedeelte wat af is, en als er weer geld genoeg is wordt de rest gebouwd. Ook vele loslopende kippen, varkens met biggetjes, koeien, schapen. De koeien, geiten en schapen worden gehoed en des middag weer naar huis gehaald. Bij een plaatselijke hortus botanicus die we bezochten liepen geiten rond die uitgebroken waren. Leek me niet zo'n goed idee die bij de basten van jonge boompjes te laten. Pieter zijn geiten zijn niet de enigste die uitbreken zoals mij twee weken geleden gebeurde.

In Assomeda over de markt geweest. Couleur locale. Met mijn beperkte Frans kan ik me hier aardig redden. En ja, Hillegard, er was een bakker met heerlijke koffie en gebak. Ik ging voor de chocolade taart.......
Als je het de mensen vraagt mag je vaak wel een foto nemen. Kleurrijk.

Welvaart? In 1947 ? zijn hier nog veel mensen dood gegaan van de honger. Er is 36% werkloosheid. Dus wij zijn hier denk ik welkom als toeristen.

In Tarrafal, dat is op de noordkant van het eiland, stond in een strandtentje aan de baai een heerlijke vismaaltijd voor ons klaar. Met een biertje smaakte dat heerlijk, vis moet zwemmen.
Daarna konden we ons een uur zelf vermaken. Met nog twee heren uit het gezelschap zijn we heerlijk de zee in geweest, lekker dobberen op de deinende zee in de inham. Het water schijnt te warm te zijn voor haaien......ik blij.

De helft van de route terug was een uur lang, slingerend langs de oostkust, omhoog en omlaag over een weg van basaltblokken, het laatste uur weer asfalt.

Morgen is het vroeg opstaan voor de vlucht van 7.00 uur naar het eiland Fogo (half uurtje) De verwachtingen zijn dat het daar wat frisser is, 19 graden. Wel lekker voor de wandeling morgen van naar verwachting 4 uur. Donderdag is de bedoeling dat we de vulkaan poco grande gaan beklimmen.

Zondag zijn we na twee vluchten (tussenlanding hier op Santiago) op het eiland Sao Vicente, dan hebben we ook weer wifi, en dan komen de verhaaltjes wel weer over de belevenissen op het vulkanische eiland Fogo, met de vulkaan die in 2014 nog actief is geweest.

Het nationale drankje is groque, zeg maar eau de vie van suikerriet, en het lijkt op Poire William, of obstler. Een lekker slaap mutsje.

Trouwens, voor de belangstellenden, de groep is erg leuk en relaxt, en met mijn kamer maatje kan ik het prima vinden.
Een leuke reis tot nu toe, leuk land, leuke cultuur, en ik kom genoeg aan mezelf toe.

Cu!

  • 09 November 2016 - 08:09

    Aline:

    Hoi Harm,

    Klinkt allemaal goed. Pas op met de groque. Weet hoe je soms op de Poire William reageert.
    Dit lijkt een goede reis te worden, als ik je zo hoor.
    Verkiezingen in de VS zijn hot. Trump staat voor op Clinton.
    Alles is mogelijk in dat land. Trump for president. Wie bedenkt het.
    Geniet jij maar lekker van je vakantie. Qua eten kom je ook wel aan je trekken met veel vis.
    Wat eten de locals?
    Fijne "wandeling" morgen.
    A plus Han en Aline

  • 09 November 2016 - 09:23

    Aline:

    Harm , het laatste nieuws.
    Trump de nieuwe president van de VS.
    Wilde je dit "nieuws" niet onthouden.
    Fijne tocht morgen.
    Aline

  • 09 November 2016 - 10:27

    Mem:

    Goede morgen Harm Weer genoten van je verhalen. Als ik het woord haaien hoor krijg ik de kriebels al.! Kan je de banaantjes zo van de boom plukken? Hier is alles prima, koud dat wel .zal eind van de week eens kijken hoe het op de plaats is Groetjes mem.

  • 12 November 2016 - 16:46

    Hillegard:

    Klinkt goed, vooral de chocoladetaart :))
    Wel lekker om te dobberen in het water, kan je hier wel vergeten, dus geniet van al het mooie weer, het lekkere eten, de rust , de mooie kleuren, de vliegtripjes en de groque

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harm

Na een prachtige lange zomer hier in Friesland, veel zeilplezier, en best wel veel en hard gewerkt te hebben ga ik nu eens een paar weken vertoeven op de kleine Sunda eilanden. Voor de juiste route beschrijven Google op Sawadee kleine Sunda eilanden, rondreis. Ik hoop over die eilanden te reizen veel te zien, maar ook lekker te eten, drinken, relaxen, zwemmen, snorkelen en vooral veel plezier te hebben. Ik hoop jullie regelmatig van nieuwe info te voorzien, maar als het stil blijft is er dus geen wifi. Nou heb ik helaas mijn wifi Hillegard ook niet bij me, maar ze zal me wel nauwlettend volgen, wetend welke neuroses bij me passen in landen met wat minder hygiene. We zullen het zien. Schroom niet te reageren, liefs, Harm

Actief sinds 16 Sept. 2014
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 28501

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2017 - 06 November 2017

Even wat natuur en cultuur happen

06 November 2016 - 19 November 2016

Eilandhoppen in Atlantische oceaan

17 Oktober 2015 - 08 November 2015

Uitstapje naar Vietnam

29 September 2014 - 24 Oktober 2014

Even relaxen

Landen bezocht: