Massage - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Harm Watzema - WaarBenJij.nu Massage - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Harm Watzema - WaarBenJij.nu

Massage

Door: Harm

Blijf op de hoogte en volg Harm

07 November 2015 | Vietnam, Hanoi



Één van de leuke dingen die je in Vietnam kan laten doen is massage. Zo heb ik afgelopen weken een paar keer mij laten verwennen/masseren voor een uur of anderhalf uur voor een tientje.
Steeds weer wat anders tactieken die ze gebruiken, maar vooral manuele therapie. Het kraken van je lijf. Over je heen lopen of met de knieën je rug te bewerken. Alles door kleine dames.
Heel discreet, ik had dan een boxershort aan en een handdoek over me heen. Ik viel soms bijna in slaap, om me dan weer te realiseren dat ik het wel bewust moest ondergaan. Lekker hoor.

Gisteren weer terug in Hanoi dacht ik me nog één keer bij de massage salon in het eigen hotel te moeten laten masseren.
Er hoorde ook een stoombad en jacuzzi bad bij. Dan vraag je wel af hoe dat dan moet, zwembroek aan? Of onderbroek? De masseuse in kwestie, een kleine steeds gniffelende Vietnamese die geen woord Engels sprak nodigde me uit om alles uit te trekken, aarzelend deed ik dat maar, maar ik vond het niet zo bij Vietnam passen. Ze wist me duidelijk te maken dat ik in een hokje op een krukje moest plaatsnemen, waarna ze een kraan opende waar hete stoom uitkwam. Daarna werd ik alleen gelaten. Ja, dit was wel lekker. Een vreemde manier van een stoombad! maar lekker.
Na vijf minuten mocht ik eruit, en stond voor het jacuzzi bad, ze kneep me even speels in een tepel... EUh....... dacht ik, 'hoort dit erbij? '
Ik mocht plaats nemen in het reeds gevulde schuim ligbad waarop ze de bubbels aanzetten. Tja,.. relaxen dan maar..., daarvoor ben je er.
De dame in kwestie ging mijn hoofd heel sensueel inzepen en masseren, Okee? Okee? Vroeg ze steeds. Ik knikte dan maar. Toen mijn hoofd klaar was en ik nog steeds in de bubbels lag, overigens wel lekker hoor begon ze met een spons mij te wassen, ...armen, benen, borst.....
Ik realiseerde me dat het wel heeel lang geleden is dat ik in bad ben gedaan, door mijn moeder, misschien wel 54 jaar geleden, in een teil voor de kachel.

Toen kwam ze bij mijn kruis aan.... Ik dacht nog onschuldig, Ja, daar moet het ook schoon...
Maar toen ze zich met die kleine handjes ging concentreren op een bepaald onderdeel van me, die dat wel fijn vond dacht ik "Ho !!! " dus ik maakte vriendelijk maar beslist duidelijk dat dat onderdeel wel schoon was.
Daarna volgde de massage, die wel okee was hoor, alleen kwam ze voor mijn gevoel zo nu en dan wel wat te dicht in mijn comfortzone.
Toen alles klaar was vroeg ze natuurlijk om een tip die ik vriendelijk maar duidelijk genoeg heb afgewezen.

Wat blijkt later in de groep. Ik was nummer drie al die deze uitzonderlijke massage mocht beleven. Bij Marco was ze voor de deur gaan liggen toen ze geen tip kreeg. De arme jongen had haar om eruit te komen een enorme tip gegeven, waarna zijn vriendin eenmaal op de hoogte van het gebeuren resoluut de tip kwam terughalen!
Wat een belevenis!

Afgelopen weken weet ik steeds weer in de wat langere busreizen een lig vorm te vinden om een tukje te doen. Langs de weg is de omgeving niet zo boeiend, je begint al gauw te gapen en wil je wel even plat. Soms gestrekt over twee stoelen met mijn benen op de andere kant over twee stoelen. Natuurlijk was er hilariteit om mijn intense gesnurk.

De nachttrein vanuit Lau Cai naar Hanoi was weer heel lekker. Eerst installeren, wat kletsen, wat rondlopen, een paar whisky's, en daarna je bedje opzoeken. Ik geniet altijd weer van mijn nestje, mijn inflatable matrasje en donzen slaapzak. ' nachts een paar keer wakker, tevreden vaststellend dat je lekker ligt, en al schommelend weer in slaap vallen.

Vanuit Hanoi in de vroege ochtend op weg met onze bus naar Nhin Binh. Een niet zo interessant stadje, maar het karst gebergte er vlakbij is erg mooi.
We gingen met kleine roeibootjes tussen het Karstgebergte, soms eronder door.
De roeiers hier roeien met hun voeten!
Des middags nog een fietstocht door het Karst gebergte. Dit was nog leuker! Op een redelijke mountainbike door de rijstvelden, dorpjes crossen, met het karst gebergte om je heen. Ik had dit ook graag even op mijn eigen fiets gedaan.
Aan het eind van de fietstocht ontstond een flinke hoosbui, snel doortrappend naar het eindpunt waar een biertje wachtte en het licht uitviel. Het biertje was een kadootje en de duisternis gaf extra sjeu aan het geheel.
Donderdag op weg naar Halong Bay om met een boot met hotel kamers, airco en met douche! door Halong Bay te varen en te overnachten, met steeds prachtige rotsformaties die uit zee oprijzen.
Het tochtje was korter dan de boottocht vorig jaar in de kleine .sunda eilanden, ook drukker op het water, vele vele andere schepen. Het verblijf was echter luxer. Heerlijk eten, en heb genoten van de oesters!

Wat ik nog vergeten was te vermelden over Vietnam zijn de plastic lage stoeltjes of krukjes die je overal in Vietnam ziet. Die zouden wij alleen voor kleine kinderen gebruiken. Hier zit alles wat langs de straat zit en eet! op zo'n stoeltje of krukje. Heel opvallend.
Nog een feit. Er zijn ook elektrische scootertjes. Dat lijkt me en zegen voor Vietnam als dat een beetje gaat doorbreken. Het zou heel wat schelen in de luchtvervuiling en smog.

Gisteren dan weer terug naar Hanoi, waar ik nu de laatste uurtjes slijt, wat slenterend door de oude stad, nu genietend van springrolls met een biertje.
Vanmiddag naar het vliegveld voor de terugreis, met een overstap in Hongkong.
Morgen nog een lange trip met de trein naar huis. Ze zijn bezig met het spoor, kan pas 8.00 uur op de trein, en daarna nog 3.5 uur te gaan tot Akkrum, inclusief bus tussen Meppel en Steenwijk.
Het hoort erbij.

Morgen zie ik Kenzo weder!
Sorry dat ik niet meer verhalen heb laten zien dan anders, het zij zo. Ik hoop dat jullie wel een leuke indruk hebben gekregen.
Dank voor jullie reacties!

Groet! Harm

  • 07 November 2015 - 16:51

    Reny:

    Hoi Harm,
    Guttegut je maakt wat mee, smeuig verhaal was dit. En nu heb je ook nog vertraging las ik op facebook. En morgen( of overmorgen) ook nog met de bus tussen Meppel en Steenwijk. Maar dan ben je weer bij Kenzo, en kan je nagenieten van al weer een bijzondere reis.
    Als je dit ergens onderweg nog leest, goeie reis verder Harm, en wel thuis. Pas op voor enge trappetjes.

    Liefs van Reny.

  • 07 November 2015 - 17:02

    Perry:

    Hey Harm,

    Wat een verhaal, echt weer iets voor jou om mee te maken!
    Vietnam staat bij ons ook nog wel op de lijst, als ik zo jouw verhalen lees moeten we daar werk van gaan maken.

    Ik wens je alvast een behouden thuisreis!

    Groetjes van Jacqueline en Perry

  • 07 November 2015 - 17:25

    Hillegard:

    Niet los vertrouwd, had graag je gezicht willen zien

  • 09 November 2015 - 21:46

    B&A:

    het is een feest der herkenning :-) ben je nog in die inmens grote grot geweest ergens in het Halong gebergte?

    fijne terugreis straks

    gr
    B

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harm

Na een prachtige lange zomer hier in Friesland, veel zeilplezier, en best wel veel en hard gewerkt te hebben ga ik nu eens een paar weken vertoeven op de kleine Sunda eilanden. Voor de juiste route beschrijven Google op Sawadee kleine Sunda eilanden, rondreis. Ik hoop over die eilanden te reizen veel te zien, maar ook lekker te eten, drinken, relaxen, zwemmen, snorkelen en vooral veel plezier te hebben. Ik hoop jullie regelmatig van nieuwe info te voorzien, maar als het stil blijft is er dus geen wifi. Nou heb ik helaas mijn wifi Hillegard ook niet bij me, maar ze zal me wel nauwlettend volgen, wetend welke neuroses bij me passen in landen met wat minder hygiene. We zullen het zien. Schroom niet te reageren, liefs, Harm

Actief sinds 16 Sept. 2014
Verslag gelezen: 2138
Totaal aantal bezoekers 28488

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2017 - 06 November 2017

Even wat natuur en cultuur happen

06 November 2016 - 19 November 2016

Eilandhoppen in Atlantische oceaan

17 Oktober 2015 - 08 November 2015

Uitstapje naar Vietnam

29 September 2014 - 24 Oktober 2014

Even relaxen

Landen bezocht: