Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Harm Watzema - WaarBenJij.nu Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Harm Watzema - WaarBenJij.nu

Saigon

Door: Harm

Blijf op de hoogte en volg Harm

19 Oktober 2015 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Gisteren (zondag) kwamen we na een vlucht van Cathay Pacific vanaf Hongkong hier in Saigon (Ho Ci Minh stad) aan.

We zitten hier in het New Epoch Hotel, een middenklasser die het ons prima voldoet.
Ik heb vanaf het balkon op de 5e verdieping uitzicht op een kruising, een plezier om naar het verkeer te kijken.

Het straatbeeld. Een duidelijk stratenplan (eerdere Franse overheersing) brede straten, en heeeeel veeeel (x3) brommertjes (scooters), het lijkt dag en nacht maar door te gaan. Je vraagt je af, waar komen al die mensen vandaan en waar moeten ze heen? Het krioelt in elkaar om. Weliswaar veel stoplichten, maar afslaand en rechtdoor verkeer doorkruist elkaar. Alles gaat zeer gedisciplineerd, nergens boze gezichten, geen ongelukken gezien. Het werkt blijkbaar.
Oversteken leerden we inmiddels doe je het liefst bij een zebrapad, je hand ophouden en rustig door lopen, alles wijkt voor je!

De Vietnamese Dong zoals het geld hier heet heeft vele nullen.
25.000 Dong is ongeveer een Euro. Het is en blijft voor ons een kwestie van nullen tellen.
Zondagavond heb ik heerlijk gegeten voor 260.000 Dong. Ai, denk je dan, maar het zal zo'n 11 euro zijn geweest.

Opzienbarend zijn de bossen elektriciteits kabels die als slierten macaroni langs en over de straat hangen. Bij vertakkingen naar huizen toe zijn het kluwens. Het is volgens mij nooit meer na te gaan welk kabeltje waarheen gaat!

Het kostte mij weer even wat moeite om te acclimatiseren, wennen aan de andere cultuur, het straatbeeld, waar is mijn portemonnee, waar is mijn paspoort, waar ben ik...., en nog erger,... moet ik hier eten? Ja Hillegard, zo was het precies. Allerlei eetstalletjes, hokjes, kraampjes waar je ongetwijfeld de meest lekkere dingen kan krijgen. Nou ben ik weliswaar twee weken niet voor niks bijna dood onder aan de trap geraakt door de Buiktyfus vaccinatie, maar ik speel het toch maar even op safe.
En Hillegard, ik heb prachtige bakkerij winkels gezien, in dat opzicht mis je wel wat.

Maandag
De reisbegeleider van Djoser had het idee opgevat een stads Tour te maken met cyclos, zeg maar fietstaxi's, waarbij jezelf dus voorop zit/ligt en een heel tenger klein mannetje achter op de fiets moet zien vaart te maken.
Wat een succes! Je ervaart echt de stad, het drukke verkeer, en je ziet heel veel omdat je zelf niet op het verkeer hoeft te letten. Wat een straatbeeld.
Net zo Aziatisch als anders, maar toch ook weer iets unieks. Vietnam dus.

Het is warm, boven de 32 graden, daarbij bewolkt. Het is dus zweten bij geringe inspanning.
Het is voor de niet rokers een aanslag op de luchtwegen met al die brommertjes en Smog. Mijn schone overhemd was om 12.00 uur al vies.
Veel mensen dragen hier mondkapjes, ook heel modieuze, en het wordt helemaal idioot als zo'n Vietnamese vrouw op een brommer naast mondkapje en helm op ook nog een grote zonnebril draagt.

Het eten: heerlijk, pittig. Gisteravond met z'n allen in een restaurant geweest waar we allerlei gerechten van zuid tot noord Vietnam hebben geprobeerd. Wat er voor mij uitspringt is de pho soep, een rijstnoedel soep met groenten. Eten en drinken tegelijk. Maar het bier is hier ook prima.

Dank Hillegard (veel plezier in Zwitserland) voor het lenen van je grote reistas. (Had 15 kilo) Ik ben ineens veel georganiseerder.. ook met je verschillende bijbehorende zakjes.
Één groepslid spant de kroon met een heeeel grote leren koffer (foto komt nog) > 22 kilo!

Morgen door naar de Mekong vallei, weg uit de drukke stad. Ook wel weer fijn.
Harm

  • 19 Oktober 2015 - 15:42

    Jenny:

    Jaa Harm...je komt weer luid en duidelijk door..doch dat smoellapke ek mar efkes foar!!...dit wordt weer smullen...protte wille!! Grt.Jenny

  • 19 Oktober 2015 - 16:06

    Reny:

    Mooi verhaal Harm. Fijne tijd daar, geniet er van en pas goed op je zelf.
    Liefs van Reny.

  • 19 Oktober 2015 - 19:54

    Hillegard:

    Door de Franse achtergrond natuurlijk lekkere Tompoucen hmmm loop ik weer mis, blij te horen dat in iedergeval mijn tas op vakantie is

  • 19 Oktober 2015 - 20:02

    Hillegard:

    Hoe Kan dat nu weer, had nog getyped dat ik benieuwd ben na de man achter de bruine leren koffer, heb je trouwens een kamergenoot ?

  • 19 Oktober 2015 - 21:34

    Anton&Bertus:

    Hoi Harm, het leest weer als een leuk reisverhaal, we herkennen veel van je 1e verhaal, vooral de eindeloze stroom aan scooters en de leuke eettentjes . We wensen je een leuke enerverende vakantie toe en gaan je volgen :-) eettip. Springrolls met biertje

  • 20 Oktober 2015 - 01:04

    Fenny:

    Hoi Harm,
    klinkt goed, eten en verblijf. En airco of douche werken? Lijkt me lekker als het klam is. Verkeer lijkt op India? Leuk om van je te horen.
    Groet,Fenny

  • 20 Oktober 2015 - 10:41

    Ümem:

    Dag Harm, wat een mooi verhaal en dat is nog maar het begin. Is het niet te heet?wat leuk dat we gewoon door woordjes kunnen maken, niet verplicht hoor bij al die drukte,maar wel leuk vooral als ik voorsta. Geniet!, mem

  • 21 Oktober 2015 - 15:41

    Jannie Van Der Kooi:

    Wat een prachtig verhaal, dat van die bos draden herken ik van Indonesië. Geniet lekker daar het is je gegund. Oja bedankt voor de mooie foto van de bootreis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harm

Na een prachtige lange zomer hier in Friesland, veel zeilplezier, en best wel veel en hard gewerkt te hebben ga ik nu eens een paar weken vertoeven op de kleine Sunda eilanden. Voor de juiste route beschrijven Google op Sawadee kleine Sunda eilanden, rondreis. Ik hoop over die eilanden te reizen veel te zien, maar ook lekker te eten, drinken, relaxen, zwemmen, snorkelen en vooral veel plezier te hebben. Ik hoop jullie regelmatig van nieuwe info te voorzien, maar als het stil blijft is er dus geen wifi. Nou heb ik helaas mijn wifi Hillegard ook niet bij me, maar ze zal me wel nauwlettend volgen, wetend welke neuroses bij me passen in landen met wat minder hygiene. We zullen het zien. Schroom niet te reageren, liefs, Harm

Actief sinds 16 Sept. 2014
Verslag gelezen: 481
Totaal aantal bezoekers 28425

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2017 - 06 November 2017

Even wat natuur en cultuur happen

06 November 2016 - 19 November 2016

Eilandhoppen in Atlantische oceaan

17 Oktober 2015 - 08 November 2015

Uitstapje naar Vietnam

29 September 2014 - 24 Oktober 2014

Even relaxen

Landen bezocht: