Couleur locale - Reisverslag uit Bajawa, Indonesië van Harm Watzema - WaarBenJij.nu Couleur locale - Reisverslag uit Bajawa, Indonesië van Harm Watzema - WaarBenJij.nu

Couleur locale

Door: Harm

Blijf op de hoogte en volg Harm

07 Oktober 2014 | Indonesië, Bajawa

Hallo allemaal,

Daar ben ik nog even voordat we de bushbush ingaan. Morgen hebben we een lange rijdag, eerst een halve dag in de bus en dan na de lunch in de jeeps op houten bankjes nog een paar uur over slechte wegen naar het dorpje van de lokale gids, waar we bij een gastgezin slapen. Dat betekent: eten wat de pot schaft, niet douchen(wassen in de rivier met sarong, bloot is absoluut niet toegestaan) en de volgende dag een wandeling bergop!, Vervolgens slapen bij de bevolking In traditionele woningen en de volgende dag de wandeling bergaf vervolgen om weer naar de bus te gaan. We kunnen alleen maar een rugzakje met alle benodigdheden meenemen, maar voor 18 euro heeft vrijwel eenieder een drager van de bagage voor twee dagen. Dat geeft ook weer inkomsten voor de bevolking hier.

Vanmorgen met de bus naar de (Slapende) vulkaan Inerie gegaan die we vanaf het hotel kunnen zien liggen.
Een mooie tocht van een uur met onderweg veel enorme bamboe bossen.
We hebben een paar uur aan de voet van de vulkaan gewandeld en twee originele dorpjes gezien met een heel aparte cultuur. Het was stijgen en dalen, alvast een oefening voor wat komende dagen gaat komen. Het was lekker stil, warm, couleur locale.

We hebben gisteren al een lagere school bezocht. Elke klas hebben de kinderen weer een ander uniform. Gezien waar ze mee bezig waren en de lesboeken bekeken. Ze hebben voor ons gezongen oa vader Jacob. Leek mij best wel een aardig Les niveau. Dat is mooi gezien de armoedige omstandigheden waarin de mensen wonen/leven. Maar iedereen groet, roept of zwaait. Dat we Hollanders zijn lijkt ze niets te schelen, ondanks onze eerdere overheersing. Het schijnt dat de Hollanders de wegen hier hebben gebracht.. aangelegd (ik denk eerder laten aanbrengen)
Flores is zo'n 360 km lang, maar door de vele bochten doe je er 1000 km over.

Vanmiddag hier tegenover het hotel geluncht. Heerlijk! Nasi goreng met beef. Vanavond weer met een groot gedeelte van de groep hier gegeten. Heb heerlijke Gado Gado en nasi goreng speciaal gehad. En natuurlijk Bintang bier.
De hotels worden steeds eenvoudiger, lang geleden gebouwd of onderhoud gehad. Lekker back to the basic. Tot nu toe geen ongedierte, en nee Hillegard, nog geen zieken, kotsen of spuitpoep.
Het duurde bij mij even in de reis totdat ik weer vertrouwen had in het eten, bestek etc. Is het wel schoon, word ik er niet ziek van. Dat is voor mij elke keer weer zo. Niks vreemd. Er is alleen geen vakantie vrouw die ziet hoe ik er bij kijk...... (Moet ik hier eten? ......)

Vanavond viel het licht weer eens uit. Dat schijnt gebruikelijk te zijn, dus altijd een zaklamp bij de hand.

Ik maak vele foto's, leuk om terug te zien!

Nu duurt het zeker weer een paar dagen voordat we Wifi hebben en ik weer een berichtje kan sturen.

Groetjes en liefs, Harm
(En dank voor jullie leuke reacties!)

  • 07 Oktober 2014 - 17:51

    Mem:

    Nou een goede reis dan door het oerwoud. Ja een hele andere wereld ,hoe mensen zich met zo weinig moeten en kunnen redden. Maar ik heb het idee dat je het tot nog toe wel mooi vindt. Je bent tenslotte zover weg om andere dingen te beleven. Hier heb ik net de kachel opdracht gegevenom het een graatje warmer te maken! Verder alles prima, tot over een paar dagen. Groeten. Mem.

  • 07 Oktober 2014 - 19:34

    Reny:

    Hoi Harm,

    Wat fijn dat we zo mee kunnen genieten van je reis. Het is hier ondertussen herfstig weer, maar ik kan me ook mede door jouw reisverslag geen beter land voorstellen om te wonen. Wat zijn we hier met z'n allen een verwend volkje. Schoon water uit de kraan, (bijna) nooit stroomuitval, keigoeie gezondheidszorg, er vliegen ons geen bommen om de oren, ga maar door.
    Voor de komende dagen veel plezier, geniet van de mooie omgeving en de warmte, beleef het leven van de mensen daar, sterkte met het zitvlak op de houten bankjes op hobbelige wegen.
    Liefs van je andere zus.



  • 07 Oktober 2014 - 19:41

    Hillegard:

    Zittend in het gure Goingarijp begin ik nu toch een beetje jaloers te worden en eigenlijk heimwee naar het weer ontdekken van een lekkere gezellige eettent al dan niet met vervelende bediening :)) denk trouwens dat de bediening daar allen maar buigen en blijven draven met alweer een Bintang biertje. Altijd weer een feest om jouw gezicht te zien als je ergens binnenkomt waar het net weer wat minder is dan de vorige eettent, aan het einde van de vakantie draai jij je hand niet meer om voor de meest plaatselijke tent waar de bediening hetzelfde doekje gebruikt om zowel de rauwe kip schoon te maken als het bestek, jij dan toch stiekum het bestek even na poetsen aan je minstens zo vieze broek.
    Leuk om te lezen dat je veel mindere toeristisch plaatselijke dingen bezoekt, ben benieuwd hoe het de komende dagen met de tocht gaat, wassen in de rivier gade geslagen door de plaatselijke bevolking, want die toeristen zijn toch wel hele vreemde mensen.
    Veel plezier

  • 07 Oktober 2014 - 23:39

    Fenny:

    Hoi, heb net je foto's eens rustig bekeken, volgens mij zitten er best veel bierliefhebbers in de groep. Leuk om te zien, en je reisverhalen ook leuk om te lezen.Hier alles ok. Volgende week herfstvakantie. Groet, Fenny

  • 09 Oktober 2014 - 10:33

    Jenny:

    Jaa...slapen op een rieten matje..poepen in het veld..haha..etc. en dan maar denken hier was ik nou voor ingeent!! Lijkt me een leuke trip Harm..ben benieuwd! Geniet weer volop van het verslag alla Watzema..die foto vh hutje op het strand kan zo de NOVIB kalender in..prachtig. Heb het goed...en hou de Bintang omzet op peil!! Grt.Jenny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harm

Na een prachtige lange zomer hier in Friesland, veel zeilplezier, en best wel veel en hard gewerkt te hebben ga ik nu eens een paar weken vertoeven op de kleine Sunda eilanden. Voor de juiste route beschrijven Google op Sawadee kleine Sunda eilanden, rondreis. Ik hoop over die eilanden te reizen veel te zien, maar ook lekker te eten, drinken, relaxen, zwemmen, snorkelen en vooral veel plezier te hebben. Ik hoop jullie regelmatig van nieuwe info te voorzien, maar als het stil blijft is er dus geen wifi. Nou heb ik helaas mijn wifi Hillegard ook niet bij me, maar ze zal me wel nauwlettend volgen, wetend welke neuroses bij me passen in landen met wat minder hygiene. We zullen het zien. Schroom niet te reageren, liefs, Harm

Actief sinds 16 Sept. 2014
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 28483

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2017 - 06 November 2017

Even wat natuur en cultuur happen

06 November 2016 - 19 November 2016

Eilandhoppen in Atlantische oceaan

17 Oktober 2015 - 08 November 2015

Uitstapje naar Vietnam

29 September 2014 - 24 Oktober 2014

Even relaxen

Landen bezocht: