Expedition Robinson - Reisverslag uit Bajawa, Indonesië van Harm Watzema - WaarBenJij.nu Expedition Robinson - Reisverslag uit Bajawa, Indonesië van Harm Watzema - WaarBenJij.nu

Expedition Robinson

Door: Harm

Blijf op de hoogte en volg Harm

06 Oktober 2014 | Indonesië, Bajawa

Expedition Robinson

Geen paniek. Het heeft even geduurd voordat ik weer online kon. De vorige twee hotels hadden geen wifi.
De wifi hier is wel traag maar met wat geduld kom je er wel.

Ondertussen reizen we verder over het eiland. Elke dag heet, blauwe lucht, soms wat bewolking. Regelmatig mogen we even de (Airco) bus uit om een eindje te lopen en foto's te nemen. De stemming In de groep is uitstekend.
Met mijn kamergenoot kan ik het prima vinden. Die is net als Hillegard steeds weer zijn tas aan het herpakken, dus dat komt me aardig bekend voor ;)

We hebben op Flores twee chauffeurs. Zijn prima! Rijden rustig. Is ook wel nodig. Het is hier bocht, bocht en bocht, en haarspeldbocht. De hoofdwegen zijn..... anderhalve touringcar breed, dus vaak in de berm voor een tegenligger en dan is het maneuvreren voor de chauffeur. Ook veel stijgen en dalen en vele gaten in het wegdek. De natuur is overweldigend, hoewel we nog in het droge gedeelte van Flores zitten en het regenseizoen nog moet beginnen groeit alles weelderig. Zo nu en dan sawa velden/terrassen.

De huisjes langs de kant van de weg, veelal van bamboe/rotan etc. zijn zeer eenvoudig. Andere huisje zijn gemetseld, maar zeer eenvoudig. Zeer armoedig.
De mensen daarentegen zijn erg vriendelijk en alles zwaait naar onze bus, vooral kinderen.
De toeristen die we tegenkomen zijn op een handvol te tellen.

De meeste huisjes hebben één graf of meerdere in de voortuin, Beton er bovenop, meestal betegeld, sommige met een dakje er boven tegen de zon of regen.
Vrijwel elk huisje heeft bloeiende planten in de voortuin, in de grond of in potten.
Ook veelal een moestuintje.

Gewone auto's zie je hier niet, wel vrachtverkeer en verder veel brommertjes.
De meeste mensen zijn hier katholiek, maar een gedeelte ook moslim.
Straks veranderd dat als we op Sumbawa en Lombok zitten, daar schijnt meten hoofdzakelijk moslim te zijn.

Het eten is heerlijk, vaak eenvoudig. Rijst, gebakken rijst, gebakken noedels, kip, vis en saté.

Expedition Robinson
Gisteren waren we in Riung. Daar zijn we met een smalle vissersboot naar twee (onbewoonde) eilanden gegaan om te snorkelen. Als lunch werd de vis door de bemanning ter plekke schoongemaakt, gemarineerd en gebarbecued.
Het was net Expedition Robinson, maar dan met eten. Eiland, bush, strand, zee. We hebben er nog even een grapje over gemaakt. We doen een spelletje, wie wint mag eten, wie verliest niet, maar niemand was voor dat spelletje te porren. Ik kon me er nu ook een beetje een voorstelling van maken hoe dat moet voelen als je in Expedition Robinson op zo'n eiland bent. De warmte, het uitzicht, in zee dobberen, zand overal op je lijf.
De snorkel spullen die ik van Annet heb geleend werkte prima. Het duurde even voordat ik de techniek weer onder de knie had, maar daarna was het drijven en onder water kijken en snorkelen.
Allemaal verschillend koraal, zeesterren hel blauw, hel rood, en vele verschillende visjes. Mooie zebra visjes, maanvisjes, en er was één enge rode die een aanvalspoging deed om me af te willen schrikken. Een groepsgenote had dezelfde ervaring. Een moedig visje dus...
Ook zee egels waar je zeker niet mee in aanraking moet komen.

Wie, wat en waar blijft een Indonesisch raadsel.
De reisleider, Martin, afkomstig uit Flores, is een prima reisleider. Probleem voor mij is dat zijn uitspraak van het Engels tamelijk beroerd is en je soms maar 10% snap van wat hij zegt. Daarnaast zegt hij vaak ja als hij nee bedoeld. Indonesiërs schijnen het onbeleefd te vinden om nee te zeggen. Dus dat geeft verwarring.

De bintang (bier) smaakt uitstekend. Vrijwel iedereen gaat zich eraan te buiten, bij gebrek aan beter. De wisky gekocht op Schiphol smaakt Els en mij uitstekend. Voor het slapen buiten nog even een bodempje doet wonderen.

Kortom, een actieve reis met ook momenten van rust en ontspanning, en daar ging het om.
Groet! Harm

  • 06 Oktober 2014 - 17:42

    Reny:

    Hoi Harm,

    Geen paniek, we zijn zo langzamerhand wel wat gewend met jouw reizen. En dat niet alle hotels wifi hebben had je al verteld. Maar blij met een berichtje en verhaal over de belevenissen zijn we wel en wat fijn dat je het zo naar de zin hebt. Hier gaat alles zijn gangetje. Mocht je mem bellen, dan moet je zacht praten want ze is bij de oorarts geweest en haar oren doen het weer beter.
    Geniet van je reis, met alle indrukken, het warme klimaat, zwemmen en snorkelen. En welterusten, want bij jou is het al bedtijd.

    Liefs van Reny


  • 06 Oktober 2014 - 17:52

    Mem:

    Ja gelukkig hij is weer boven water, al is dat soms ook wel eens onder water. Wat lijkt me dat mooi die gekleurde vissen om je heen, en die lekkere water temperatuur. Wat een mooi reisverhalen ,zoveel heb ik niet te vertellen in mijn dagelijks leventje.alhoewel,we zijn zaterdag naar tante gees geweest , met piet en wytske. De niewe stacaravan bewondert , prachtig. Vandaag 7 pnt. Behaald met koerbal, dat geeft moed voor het verdere verloop. Verder alles prima. Groetnis. Mem

  • 06 Oktober 2014 - 18:16

    Ben Van Der Vleuten:

    Ik lees het al, je vermaakt je prima. Kan me voorstellen, is een mooi reis.

    Ben

  • 06 Oktober 2014 - 19:52

    Hillegard:

    Zo erg ben ik niet met steeds weer mijn tas inpakken, probleem is dat het na thuis inpakken nooit weer in de tas past! Vraag me altijd weer af hoe dat komt, volgens mij heet dat de plaatselijke economie stimuleren. Moet ik jaloers zijn? Drinking buddy gevonden?
    Maar zo te lezen vermaak je je uitstekend zelfs de namen van de groep al onder de knie, ben trots op je. Klinkt alsof er een goed evenwicht is tussen relaxen en de bus weer in.
    Ik zie het helemaal voor me de reisbegeleider maar jaja knikken en Watzema helemaal blij, eindelijk de bus weer uit voor een peuk, blijkt het pas over een uur te zijn bij het hotel :))
    Nog geen enge ziektes ? Poeperij gaat nog als vanouds?

    Dikke tut Hillegard

  • 07 Oktober 2014 - 00:27

    Aie:

    Hallo Harm,
    Wees blij dat je (genoeg) betaald hebt voor deze reis, en niet echt in het format van Expedition Robinson terecht bent gekomen. Leuk om je gedetailleerde verslag te lezen, zo reis ik weer een beetje mee.
    Wij zijn vandaag een huis wezen bekijken in Stiens waar we met Miranda en Serge kunnen wonen en kangoeroeën. Het valt niet mee om vier meningen op een rij te krijgen! Dit is niet het eerste huis wat we bekijken, misschien is overstappen op leeftijdsgenoten, om mee samen te wonen, een beter idee. Jij? In de toekomst zijn we op elkaar aangewezen! Maar dat van latere zorg. Jij zit op Flores en een Bintang is wat telt op dit moment! Dat is het fijne van vakantie, lekker basic. Geniet ervan.
    Alie

  • 07 Oktober 2014 - 15:12

    Gonnie:


    Hoi Harm,

    Zo te lezen bevalt het je prima,er zijn dingen voor mij herkenbaar want ik ben daar ook geweest.
    Op dit moment is het hier storm en regen jij boft maar.
    Hier gaat alles zijn gangetje ondertussen omi geworden van een klein prinsesje ga het kraamfeest organiseren het zijn maar 150 gasten die komen.
    Maar het gaat wel lukken.
    Op het werk zijn alle kamers bezet,ik ga zo aan het werk maar dan voor de v.p.t.z.
    Harm een fijne voortzetting van je reis ik kijk uit naar je nieuwe verslag

    Groetjes Gonnie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harm

Na een prachtige lange zomer hier in Friesland, veel zeilplezier, en best wel veel en hard gewerkt te hebben ga ik nu eens een paar weken vertoeven op de kleine Sunda eilanden. Voor de juiste route beschrijven Google op Sawadee kleine Sunda eilanden, rondreis. Ik hoop over die eilanden te reizen veel te zien, maar ook lekker te eten, drinken, relaxen, zwemmen, snorkelen en vooral veel plezier te hebben. Ik hoop jullie regelmatig van nieuwe info te voorzien, maar als het stil blijft is er dus geen wifi. Nou heb ik helaas mijn wifi Hillegard ook niet bij me, maar ze zal me wel nauwlettend volgen, wetend welke neuroses bij me passen in landen met wat minder hygiene. We zullen het zien. Schroom niet te reageren, liefs, Harm

Actief sinds 16 Sept. 2014
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 28484

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2017 - 06 November 2017

Even wat natuur en cultuur happen

06 November 2016 - 19 November 2016

Eilandhoppen in Atlantische oceaan

17 Oktober 2015 - 08 November 2015

Uitstapje naar Vietnam

29 September 2014 - 24 Oktober 2014

Even relaxen

Landen bezocht: