Aquarium - Reisverslag uit Bunakeng, Indonesië van Harm Watzema - WaarBenJij.nu Aquarium - Reisverslag uit Bunakeng, Indonesië van Harm Watzema - WaarBenJij.nu

Aquarium

Door: Harm

Blijf op de hoogte en volg Harm

03 November 2017 | Indonesië, Bunakeng

Woensdag
Het diving resort NDC, waar we vier dagen verblijven ligt buiten Menado aan de kust, richting Bunaken, een eilanden groep waar je fantastisch kunt snorkelen.
Het resort is weliswaar in verbouwing, dus veel bouw activiteit (wordt veel groter) maar het is hier redelijk luxe en ik voel me hier zeer welkom, oa door de gastvrijheid die ze bieden.
Ons doel was vandaag snorkelen bij Bunaken. Daarvoor was het nodig eerst een uur te varen, ook leuk. Het snorkelen bij Bunaken is vooral bekend van de steile afgronden van koraal in zee.
Je waande je echt in een aquarium. Mooie gekleurde visjes, maar ook Barracuda's en tonijn achtigen. Ook spotte ik grote schildpadden die langzaam vanuit de diepte omhoog kwamen om lucht te happen.
Kortom, een mooie wereld en een relaxt dagje.

Donderdag
Vandaag stond Tangkoko National Park op het programma. Een oerwoud waar zeldzame fauna is. Hiervoor moesten we wel 2.5 uur heen- terugreizen, maar de lunch en het avondeten was inbegrepen. Dat eten doe je dus in het park bij de gidsen thuis die voor je koken. Rijst, groentes, kip, rundvlees en vis. Lekker lokaal, zoals we deze reis vaker hebben gedaan.
We werden bij de vier uur durende wandel tocht door het oerwoud begeleidt door rangers/plaatselijke gidsen, die werkelijk 100 keer beter iets waarnemen dan dat wij dat kunnen doen.
We hebben een ijsvogeltje, 2 uilen, een panda achtige (cuscus), en het spookdiertje (tarsius) gezien. Ik omschrijf het misschien wat lullig, maar het waren echt unieke exemplaren. Vooral het spookdiertje dat zulke grote ogen heeft in dat kleine koppie dat hij zijn ogen niet kan draaien. Prachtig om te zien hoe hij uit zijn boomhol kwam om een aangeboden insect op een tak voor het hol te pakken.

Vrijdag
Een luier dag bij het zwembad, nog genietend van het zwoele windje en een biertje.
Morgen, zaterdag, is de laatste dag voor ons op Sulawesi. Om 14.00 uur (bij jullie 7.00 uur) gaan we naar het vliegveld voor onze terugvlucht van Menado naar Jakarta, via Singapore (bijtanken) naar Amsterdam. Normaliter gaat de vlucht van Jakarta naar Amsterdam rechtstreeks in 14.00 uur, maar omdat de start en landingsbanen in Jakarta in slechte staat zijn mogen we niet vol belast (kerosine) vertrekken. Dus hebben we een tankstop in Singapore en doen er 17 uur over.
Nou vind ik een extra keer landen en stijgen wel leuk, maar het wordt zo een lange zit....

Nagenietend van Sulawesi. Wat opviel waren oa de toeristen die er niet waren, nou, die ene dan, maar daar hield het ook mee op.
Ik vond de reis wel te vergelijken met die van de kleine Sunda Eilanden, drie jaar geleden, en daar had ik ook op gehoopt.
Dank voor jullie reacties! Groet! Harm

• 03 November 2017 - 10:46

Jenny:

Hoi Harm..Ooo schildpadden dat sil een mooi gesicht west ha!!..sa'n traag voortbewegend bist..hat ws gijn lest fan stress...koe'st him/har ek onreitsje...
    Goeie reis en behouden vaart! Grt.

• 03 November 2017 - 10:50

Aline:

Hoi Harm,

Het zit er bijna weer op . Een mooie reis, die aan je verwachtingen heeft voldaan.
    Wij hebben weer genoten van je verhalen.
    Goede vlucht en tot gauw.
    Aline

• 03 November 2017 - 15:46

Reny:

Hoi Harm,

Mem wie wer tige bliid mei dyn ferhael. Se sil fanne middei cupcakes bakke. It giet goed mei har. Mar in ferhaelstje skriuwe lukt net, de Ipad wurd ald. It ferhael floept hyltiid fuort.
    Wat belibbest wer in protte moaie dingen. En moarn al wer nei hus. Wy binne bliid dast it sa nei it sin hast en tige beneid nei de foto's. Genietsje nog mar efkes fan de waermte, it is hjir hjerst. Snein 12 graden. En de wintertiid is yngien, dus jouns gau tsjuster.
    Goeie reis moarn, en wol thus.

Leafs fan Reny.

• 04 November 2017 - 12:55

Fenny:

Hoi Harm,
    Een hele goede terugreis dan maar, Ben erg benieuwd naar je foto's met verhalen
    Doei, Fenny

• 05 November 2017 - 12:37

Carla:

Hoi Harm,
    Fijn dat je zo genoten hebt van deze reis. Wij hebben genoten van je reisverhalen! Goede terugreis en we bellen even binnenkort .